- akce již proběhla.
Alternativa 23 v Kasárnách: Richard Dawson + Bolka
3 listopadu, 2023 | 19:00 - 22:00
850 Kčalternativa meets Heartnoize
první večer letošní alternativy ~ 3. 11. 2023
~ Richard Dawson je v každém ohledu originál. Jeho tvorba je hluboce zakořeněná v britském folku, sám ovšem výstižně poznamenává, že jeho přístup k žánru se podobá Beefheartovu nakládání s blues: láskyplně jej zkroutit, polámat a vynutit netušené souvislosti. Přitom je Dawson pořád písničkář, jen jsou jeho písničky plné odmlk, úkroků a zákrutů. V jádru je výstřední práce s hlasem, který jako by se nesl časem z yorkshirských vrchů kolem roku 1500. Dawsonův specifický mečivý přednes dokáže být šaškovský i dojemný, koneckonců jako jeho texty, které jsou porůznu hravé i temné a často pracují s poetikou doslovné popisnosti. Přes nekonvenční projev a uměleckou nekompromisnost nicméně jeho tvorba zůstává přístupná celkem širokému publiku, což dokazuje i fakt, že už někdy od desky Nothing Important (2014) se řadí mezi nejvíce ceněné hudebníky v ostrovních médiích od Wire po The Guardian, ať už patřila chvála kvazistředověkým baladám z alba Peasant (2017) nebo pochmurnému popu 2020. To, že jeho vystoupení mimo Velkou Británii jsou velkou vzácností, dává o důvod víc se na jeho českou premiéru těšit.
~ V rámci bratislavské scény je Bolka (Matúš Kobolka) menším kultem. Jeho archivní split (2012) s Jonášem Gruskou na Gruskově labelu Lom zachytil hudebníka, který spojuje elektroakustickou tradici (nebo „mikrotonální glitche“) se smyslem pro bizarní humor. Zdánlivě neforemně se převalující skladby dávaly překvapivý smysl, na koncertech docházelo na herní ovladač Wii i vlastní softwarové nástroje. Bolka prokazoval znalosti absolventa sonologie v Haagu i divadelní zkušenosti. Jeho oranžová kšiltovka se stala offline memem. Letošní Smutné stropy (Mappa) jsou ovšem ještě o několik úrovní dál. Bolkův plnohodnotný debut připomíná výbuch v hračkářství. Ladem přes sebe tu leží autotuneový trap, emotivní písničky, střepy slovenského folklóru, šlágrů i bangerů. Celé je to zabalené do jakéhosi anti-sound designu, který přesahuje a převrací digitální hyperrealismus stylotvorného labelu Orange Milk do nesoustředěné východní Evropy. Bolka hrdě rozvrací představy o tom, co je správné, funkční a vkusné, a nutí do tance, smíchu a rozjímání.
en
Richard Dawson is nothing short of a force of nature. The English singer and guitarist’s work is deeply rooted in British folk, but as he quips, his approach to the genre is akin to Beefheart’s treatment of blues: there is a sympathy for the genre, but also a lot of deconstruction and destruction, which force out unsuspected connections. At the same time, Dawson is still a songwriter; it is just that his songs are full of pauses, detours and twists. At the core of his music, there is an eccentric voice that could as well be carried through time from the Yorkshire hills circa 1500. Dawson’s distinctive boisterous, almost bleating delivery can be both buffoonish and poignant, and the same goes for his lyrics, which are at turns playful and dark, often working with a poetics of literal descriptions. Yet despite his unconventional expression and unwavering artistic integrity, his work remains accessible to a fairly wide audience, as evidenced by the fact that ever since 2014’s Nothing Important he has been one of the most highly regarded musicians in British media from The Wire to The Guardian, whether the praise was for the quasi-medieval ballads of Peasant (2017) or the sombre pop of 2020. His appearances outside the UK are few and far between, which makes his Czech première even more remarkable.
Within the Bratislava scene, Bolka (Matúš Kobolka) is something of a cult figure. His early split release (2012) with Jonáš Gruska on Gruska’s label Lom showed a musician combining electroacoustic tradition (or “microtonal glitches”) with a sense of bizarre humour. The seemingly shapeless ebb and flow of his compositions made surprising sense; his concerts featured a Wii game controller and homemade software instruments. There was both the knowledge of a sonology graduate from The Hague and the playfulness of a theatre enthusiast. His orange cap became an offline meme. This year’s Smutné stropy (Mappa), however, takes it a few levels further. Bolka’s full-length debut feels like an explosion in a toy store. Piled over each other are autotune trap, emotional songs, fragments of Slovak folk music, radio smash hits and club bangers. It’s all wrapped up in a kind of anti-sound design that transcends and subverts the digital hyperrealism of the seminal label Orange Milk in favour of a messy, decidedly Eastern European sound. Bolka proudly dismantles notions of what is proper, functional and tasteful, and makes you dance, laugh and meditate, often at the same time.
Koncert je v rámci festivalu Alternativa.
Celofestivalová akreditace: 850 Kč